Wat we doen
Onze services
VAK is een gespecialiseerd bedrijf in de werving en selectie van koks en ander horecapersoneel uit het gastvrije Zuid-Europa. Ons hoofddoel is om restaurants en hotels op lange termijn te helpen bij het optimaliseren van hun personeelsbestand.
Dit omvat niet alleen het aantrekken van nieuwe medewerkers, maar ook het bieden van begeleiding en ondersteuning om de kans op een succesvolle langdurige samenwerking te vergroten.
- Ontzorging van A tot Z. Vanaf intake tot aan de nette huisvesting.
- Kandidaten uit Zuid-Europa zijn de oplossing voor tekorten.
- We selecteren hoogwaardige kandidaten vanuit onze vakkennis.
Referenties
Wat de kandidaten
vinden van VAK

I had such a good experience with VAK. I was searching for a job and a house in the Netherlands and found this company that from the very first day was very nice and helped me with everything I needed. We made an interview and talked about our interests. I am really grateful and glad to have lived this experience and found myself between good people. Thank you Guido for all the caring and opportunities transmitted and trust. Wish the very best! Bárbara
Bárbara, Zelfstandig werkend kok
-
My name is Daniela, and I’ve been living and working in the Netherlands since July 2021. I discovered this opportunity through Guido on a Portuguese website. At the time, I was seeking a new challenge, so I made the decision to move here. Throughout this journey, Guido has provided unwavering support in all aspects: work, housing, paperwork, and addressing any questions that arise. I wholeheartedly recommend his assistance.
Daniela
- Bartender
While searching for employment and a means to relocate to the Netherlands, I discovered VAK through a Spanish recruitment agency. Within a week, VAK facilitated an excellent job and housing arrangement that perfectly matched my preferences. What impressed me the most was the seamless transition: from my arrival at the airport to my first day at work, everything was meticulously arranged. All scheduled appointments were promptly followed up. I highly recommend VAK’s services to any restaurant or hospitality worker.
Thanos
- Zelfstandig werkend kokWervingsproces
Onze aanpak
De werving wordt grotendeels gedaan door partners in Spanje en Portugal. De begeleiding in Nederland wordt verzorgd door mensen uit de branche, die weten wat er speelt en hoe het werkt.
De focus ligt op het vinden van vakmensen, die voor een periode van minimaal een jaar naar Nederland willen komen om te werken. Belangrijke aandachtspunten tijdens screeningsgesprekken zijn:
- Persoonlijkheid, motivatie en uitstraling
- Opleiding en ervaring
- Engels taalniveau
- Sociale vaardigheden
Tijdens deze fase worden kandidaten tijdens meerdere gesprekken gescreend door VAK en door de Spaanse recruitment partners. Inhoudelijke gesprekken over het vak maar zeker ook over persoonlijkheid en motivatie om naar Nederland te komen. Indien gewenst worden ook referenties opgehaald. Veel kandidaten vallen af bij onze screening, we zijn erg kieskeurig en werken alleen met de mensen waar we zelf een goed gevoel bij hebben.
Na onze screening vinden er digitale driegesprekken tussen de beoogde werkgever, de beoogde kandidaat en VAK plaats. Voornamelijk gericht op kennismaking en inhoudelijke vraagstukken. Tijdens deze gesprekken gaat het veelal rechtstreeks tussen werkgever en kandidaat maar ziet VAK toe op het aan bod komen van belangrijke gespreksonderwerpen bij deze specifieke vorm van internationale sollicitatiegesprekken.
In deze fase is het van belang dat er nauw contact plaatsvindt tussen VAK, werkgever en de kandidaat om de daadwerkelijke komst te realiseren. Zo wordt er zo snel mogelijk een conceptcontract met de besproken voorwaarden opgesteld en geaccordeerd door alle partijen.
Hierna wordt een startdatum gepland en wordt er door VAK op toegezien dat de kandidaat een vlucht boekt. Tegelijkertijd wordt door VAK geschikte woonruimte in orde gemaakt. Direct na aankomst is er iemand van VAK aanwezig op het vliegveld of station om de kandidaat te verwelkomen en begeleiden naar de locatie van de woonruimte.
Fase 3 Opstart kandidaat
Voorafgaand en in de eerste dagen na aankomst moet er veel geregeld worden, dit wordt volledig door VAK verzorgd. Denk hierbij aan de volgende onderwerpen:
- Het in orde maken van woonruimte en bijbehorende contracten
- Het aanvragen van een BSN-nummer in Breda of Eindhoven
- Het afsluiten van een zorgverzekering
- Het regelen van een geschikt vervoersmiddel
- Planning en contact aangaande de eerste werkdag
- Inschrijving in het gemeenteregister
Voorafgaand en in de eerste dagen na aankomst moet er veel geregeld worden, dit wordt volledig door VAK verzorgd. Denk hierbij aan de volgende onderwerpen:
- Het in orde maken van woonruimte en bijbehorende contracten
- Het aanvragen van een BSN-nummer in Breda of Eindhoven
- Het afsluiten van een zorgverzekering
- Het regelen van een geschikt vervoersmiddel
- Planning en contact aangaande de eerste werkdag
- Inschrijving in het gemeenteregister
Wanneer een kandidaat eenmaal aan de slag is bij zijn nieuwe werkplek dient zich een volgende fase aan. Om ervoor te zorgen dat het doel van een langdurige samenwerking wordt bereikt, is juist in deze fase intensieve begeleiding door VAK in samenwerking met de werkgever zeer belangrijk. Onderstaand hebben we enkele veelvoorkomende voorbeelden uiteengezet.
Communicatie en cultuur
Veelvoorkomend in de eerste periode van een nieuwe kandidaat zijn moeilijkheden in de communicatie en een ‘cultuurshock’. Waar Nederlanders bij elke laag van de organisatie binnen durven te stappen, zijn in veel andere landen hiërarchische aspecten sterker aanwezig. Een kandidaat uit Portugal zal niet snel naar de chef-kok toestappen om te vertellen wat hij ergens van vindt. Wanneer er geen tijd geboden wordt om te eten zal er geen woord over gesproken worden, maar zal dit wel degelijk als onwenselijk worden ervaren. Gedurende de eerste maanden worden er vanuit VAK regelmatig gesprekken met kandidaten worden gevoerd en ook specifiek aandacht worden besteedt aan onderwerpen waarvan we uit ervaring weten dat het breekpunten kunnen zijn.
Belasting
Net als iedereen moeten ook buitenlandse werknemers elk jaar hun belastingaangifte zelf doen. Zeker de eerste keer is dit geen gemakkelijke opgave. Waar normaal gesproken alle informatie vooraf door het systeem wordt ingevuld, is dat in het jaar van aankomst niet het geval. Dit komt doordat de persoon een deel van het jaar in Nederland woonde en een deel van het jaar niet, hiervoor moet een ander soort aangifte worden gedaan. VAK heeft hier in de afgelopen jaren voldoende expertise bij opgedaan om kandidaten goed te kunnen begeleiden bij deze aangifte.
Toeslagen
Een grote valkuil en een kans om direct een schuld op te bouwen zijn de toeslagen die in Nederland worden uitgekeerd. Iedereen moet zelf zijn inkomen doorgeven wanneer dit wijzigt en wanneer iemand dit niet doet, dan zal er toeslag betaald blijven worden op basis van het oude inkomen. VAK begeleidt kandidaten actief hierbij en helpt bij het berekenen van het in te voeren inkomen.
Medische situaties
In de afgelopen jaren is het helaas ook meerdere keren voorgekomen dat er op medisch gebied problemen ontstaan. Het is van essentieel belang dat iemand in eerste instantie een zorgverzekering heeft. Hiermee is niet gezegd dat het daarna allemaal van zelf gaat. Zoals iedereen hier weet, wordt van ons verwacht dat we ons eerste melden bij de huisarts voor een eventuele doorverwijzing naar het ziekenhuis. Het vinden van een huisarts is op zichzelf al een hele uitdaging en de praktijk heeft ons geleerd dat een Engelstalig iemand vrijwel altijd wordt afgewimpeld. Begeleiding hierbij is dus absoluut noodzakelijk en in de meeste gevallen maakt VAK de eerste afspraak bij de huisarts omdat kandidaten er zelf niet in slagen. Ook op het gebied van tandheelkunde is het vaak raadzaam om behandelingen niet hier in Nederland, maar in land van herkomst te laten doen in verband met de kosten die het met zich meebrengt.
