Kopie van Ontwerp zonder titel

Wat we doen

Onze services

VAK is een gespecialiseerd bedrijf in de werving en selectie van koks en ander horecapersoneel uit het gastvrije Zuid-Europa. Ons hoofddoel is om restaurants en hotels op lange termijn te helpen bij het optimaliseren van hun personeelsbestand.

Dit omvat niet alleen het aantrekken van nieuwe medewerkers, maar ook het bieden van begeleiding en ondersteuning om de kans op een succesvolle langdurige samenwerking te vergroten.

Referenties

Wat de kandidaten
vinden van VAK

We zijn verheugd om referenties van enkele van onze gewaardeerde kandidaten met je te delen. Lees hieronder wat zij te zeggen hebben over hun ervaringen met VAK.

Wervingsproces

Onze aanpak

De werving wordt grotendeels gedaan door partners in Spanje en Portugal. De begeleiding in Nederland wordt verzorgd door mensen uit de branche, die weten wat er speelt en hoe het werkt. 

De focus ligt op het vinden van vakmensen, die voor een periode van minimaal een jaar naar Nederland willen komen om te werken. Belangrijke aandachtspunten tijdens screeningsgesprekken zijn:

  1. Persoonlijkheid, motivatie en uitstraling
  2. Opleiding en ervaring
  3. Engels taalniveau 
  4. Sociale vaardigheden

Tijdens deze fase worden kandidaten tijdens meerdere gesprekken gescreend door VAK en door de Spaanse recruitment partners. Inhoudelijke gesprekken over het vak maar zeker ook over persoonlijkheid en motivatie om naar Nederland te komen. Indien gewenst worden ook referenties opgehaald. Veel kandidaten vallen af bij onze screening, we zijn erg kieskeurig en werken alleen met de mensen waar we zelf een goed gevoel bij hebben. 

Na onze screening vinden er digitale driegesprekken tussen de beoogde werkgever, de beoogde kandidaat en VAK plaats. Voornamelijk gericht op kennismaking en inhoudelijke vraagstukken. Tijdens deze gesprekken gaat het veelal rechtstreeks tussen werkgever en kandidaat maar ziet VAK toe op het aan bod komen van belangrijke gespreksonderwerpen bij deze specifieke vorm van internationale sollicitatiegesprekken.

In deze fase is het van belang dat er nauw contact plaatsvindt tussen VAK, werkgever en de kandidaat om de daadwerkelijke komst te realiseren. Zo wordt er zo snel mogelijk een conceptcontract met de besproken voorwaarden opgesteld en geaccordeerd door alle partijen. 

Hierna wordt een startdatum gepland en wordt er door VAK op toegezien dat de kandidaat een vlucht boekt. Tegelijkertijd wordt door VAK geschikte woonruimte in orde gemaakt. Direct na aankomst is er iemand van VAK aanwezig op het vliegveld of station om de kandidaat te verwelkomen en begeleiden naar de locatie van de woonruimte. 

Fase 3 Opstart kandidaat

Voorafgaand en in de eerste dagen na aankomst moet er veel geregeld worden, dit wordt volledig door VAK verzorgd. Denk hierbij aan de volgende onderwerpen: 

  • Het in orde maken van woonruimte en bijbehorende contracten
  • Het aanvragen van een BSN-nummer in Breda of Eindhoven
  • Het afsluiten van een zorgverzekering
  • Het regelen van een geschikt vervoersmiddel 
  • Planning en contact aangaande de eerste werkdag
  • Inschrijving in het gemeenteregister 

Voorafgaand en in de eerste dagen na aankomst moet er veel geregeld worden, dit wordt volledig door VAK verzorgd. Denk hierbij aan de volgende onderwerpen: 

  • Het in orde maken van woonruimte en bijbehorende contracten
  • Het aanvragen van een BSN-nummer in Breda of Eindhoven
  • Het afsluiten van een zorgverzekering
  • Het regelen van een geschikt vervoersmiddel 
  • Planning en contact aangaande de eerste werkdag
  • Inschrijving in het gemeenteregister 

Wanneer een kandidaat eenmaal aan de slag is bij zijn nieuwe werkplek dient zich een volgende fase aan. Om ervoor te zorgen dat het doel van een langdurige samenwerking wordt bereikt, is juist in deze fase intensieve begeleiding door VAK in samenwerking met de werkgever zeer belangrijk. Onderstaand hebben we enkele veelvoorkomende voorbeelden uiteengezet.

Communicatie en cultuur

Veelvoorkomend in de eerste periode van een nieuwe kandidaat zijn moeilijkheden in de communicatie en een ‘cultuurshock’. Waar Nederlanders bij elke laag van de organisatie binnen durven te stappen, zijn in veel andere landen hiërarchische aspecten sterker aanwezig. Een kandidaat uit Portugal zal niet snel naar de chef-kok toestappen om te vertellen wat hij ergens van vindt. Wanneer er geen tijd geboden wordt om te eten zal er geen woord over gesproken worden, maar zal dit wel degelijk als onwenselijk worden ervaren. Gedurende de eerste maanden worden er vanuit VAK regelmatig gesprekken met kandidaten worden gevoerd en ook specifiek aandacht worden besteedt aan onderwerpen waarvan we uit ervaring weten dat het breekpunten kunnen zijn.  

Belasting

Net als iedereen moeten ook buitenlandse werknemers elk jaar hun belastingaangifte zelf doen. Zeker de eerste keer is dit geen gemakkelijke opgave. Waar normaal gesproken alle informatie vooraf door het systeem wordt ingevuld, is dat in het jaar van aankomst niet het geval. Dit komt doordat de persoon een deel van het jaar in Nederland woonde en een deel van het jaar niet, hiervoor moet een ander soort aangifte worden gedaan. VAK heeft hier in de afgelopen jaren voldoende expertise bij opgedaan om kandidaten goed te kunnen begeleiden bij deze aangifte. 

Toeslagen

Een grote valkuil en een kans om direct een schuld op te bouwen zijn de toeslagen die in Nederland worden uitgekeerd. Iedereen moet zelf zijn inkomen doorgeven wanneer dit wijzigt en wanneer iemand dit niet doet, dan zal er toeslag betaald blijven worden op basis van het oude inkomen. VAK begeleidt kandidaten actief hierbij en helpt bij het berekenen van het in te voeren inkomen.

Medische situaties

In de afgelopen jaren is het helaas ook meerdere keren voorgekomen dat er op medisch gebied problemen ontstaan. Het is van essentieel belang dat iemand in eerste instantie een zorgverzekering heeft. Hiermee is niet gezegd dat het daarna allemaal van zelf gaat. Zoals iedereen hier weet, wordt van ons verwacht dat we ons eerste melden bij de huisarts voor een eventuele doorverwijzing naar het ziekenhuis. Het vinden van een huisarts is op zichzelf al een hele uitdaging en de praktijk heeft ons geleerd dat een Engelstalig iemand vrijwel altijd wordt afgewimpeld. Begeleiding hierbij is dus absoluut noodzakelijk en in de meeste gevallen maakt VAK de eerste afspraak bij de huisarts omdat kandidaten er zelf niet in slagen. Ook op het gebied van tandheelkunde is het vaak raadzaam om behandelingen niet hier in Nederland, maar in land van herkomst te laten doen in verband met de kosten die het met zich meebrengt. 

Services